-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32136 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا قدرت شيطان و هواي نفس برتر از ساير قوا است؟ آيا عدل الهي ايجاب نمي كند كه اگر موجودي به نام شيطان آفريد، فرشته ديگري

مي آفريد كه مردم را به خوبي ها دعوت كند؟

كلام شما به اظهار نظر شخصي بيشتر مي ماند تا به بيان يك واقعيت در عالم هستي. حقيقت اين مطلب را قرآن كريم براي ما چنين بيان داشته است: به خورشيد و پرتوافشاني اش سوگند و به ماه چون از او پيروي كند! و سوگند به گاهِ روشناييِ روز و زمان غلبة شب! و سوگند به آسمان و آن كه آن را برافراشت و به زمين و آن كه آن را بگسترد! و سوگند به نفس انسان و آن كه آن را سامان داد و فجور و تقوايش را به او الهام كرد. پس به تحقيق هر كه نفس خويش را پاكيزه داشت رستگار شد و هر كه آن را فرومايه داشت نا اميد و مأيوس گرديد.[1]

در اين آيات، خداوند به صراحت انسان را مسئول مستقيم رستگاري و خذلان خويش دانسته و در اين ميانه شيطان و غير آن كيستند؟

مسلّم است كه خداوند خوب و بد انسان را به وي الهام كرده و از اين حيث، هم فساد و تباهي و هم رشد و كمال براي انسان امور واضح است. حال ممكن است اين سؤال براي شما ايجاد شود كه پس شيطان در اين ميانه چه نقشي دارد؟ پاسخ اين است كه طبق آيات قرآن، شيطان هيچ كس را به كاري مجبور نمي كند و اصلاً او چنين قدرتي ندارد. او تنها با اغوا (قال فبما أغوتيني)[2] و وسوسه (الذي يوسوس في صدور الناس)[3] انسان را به كاري تشويق مي كند. از اين رو است كه پذيرش وساوس شيطان مجازات و مؤاخذه دارد، زيرا انسان به اختيار خود به زشتي ها رو مي كند. شيطان كارآيي بيشتري جز وسوسه ندارد. كارش آراستن گناه است. شيطان از رفيق بدكردار به مراتب ضعيف تر است چرا كه در برابر وساوس شيطاني الهامات رحماني و فطرت پاك و عقل سليم نيز در كار است.

اما اين كه نوشته ايد آيا لازم نبود فرشته اي براي دعوت به خوبي ها فرستاده مي شد؟ بدون شك فرشتگاني هستند كه انسان را به خوبي ها الهام مي كنند و از بدي ها نهي مي نمايند اما علت اين كه انسان به دنبال شيطان مي رود به خاطر نفس امّاره است. در ماه رمضان شياطين در غل و زنجير هستند و حق وسوسه ندارند اما انسان گناه مي كند، مضافاً بر اين كه اين همه پيامبر و وصي در طول تاريخ بشر داشته ايم - كه فرشتگان مقرّب الهي در جنب عظمت آنان كوچك مي آيند - كه همگي آنان انسان را به نيكي ها دعوت كرده اند.

حقيقت اين است كه انسان با شناخت فطري، شناخت هاي عقلي و شناخت هايي كه پيامبران الهي به او در طي طريق سعادت ارائه كرده اند، هرگز نبايد از سبيل هدايت منحرف شود.

مولانا در مثنوي حكايت زيبايي را نقل مي كند كه خلاصة آن اين است كه : روزي مردي نزد حكيمي از خداوند اين طور گِلِه كرد كه: خداوند صد چاه در راه قرار داده و فرموده در آن نيفتيم! حكيم به او عتاب كرد كه: اي مرد! در برابر آن صدچاه صدويك نور و صدو يك راه قرار داده تا سقوط نكني!

بدين ترتيب اميدواريم معلوم شده باشد كه نيروي نفس و شيطان به هيچ وجه قابل مقايسه با نيروهاي الهي نيستند.

[1] شمس (91) آية 1 - 10.

[2] اعراف (7) آية 15.

[3] ناس (114) آية 5.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.